02 septembre 2014

"Le vainqueur" / "De winnaar"

Au Mémorial Van Damme 2014, les athlètes victorieux recevront le trophée "Le vainqueur", ma sculpture où tout le sens de la victoire s'exprime dans le bronze en mouvement.



Edith Smets



Na te hebben meegedongen om dit jaar de trofee te mogen beeldhouwen, kwam de melding dat ik uitverkoren was. Ik was in de zevende hemel, voelde me vereerd. Het was voor mij net als voor de atleten een wedstrijd, en niets is heerlijker dan die ook te winnen.
Ik schilder, beeldhouw en dans. In mijn werk tracht ik bewegingen tot uiting te laten komen of het nu dans is of zegevieren, bewegen hoort erbij.
En zeg nu zelf, atletiek is beweging in de hoogste graad.  Ik bewonder atleten, hun ijver, de overgave voor hun passie. Ja, daarin zijn we in ieder geval gebonden. Uiting geven, tot het uiterste gaan, onze dromen achterna! Dat willen we toch allemaal en daarom zijn we allemaal winnaars, zelfs als we niet als eerste slagen in onze discipline. 
Met de trofee beeldde ik de overwinning uit, de vreugdedans, het Yee-gevoel, the wave, juichen. Alle spanning valt van ons af.  Een ongelofelijke ervaring.



2 commentaires:

antoinette a dit…

Gefeliciteerd met de eer maar vooral met het prachtige beeld!! FANTASTISCH!


Martha van der Schans/Andreakou a dit…

FANTASTISCH EDITH !
Wat een eer !
Gefeliciteerd met je prachtige uiting van het YEE gevoel.